Omgaan met Negatieve Gedachten en Piekeren

07-08-2017 15:24

Omgaan met negatieve gedachten

Minimaal 70% van alle gedachten die we denken zijn negatief of hebben een alarmerende functie. Negatieve, alarmerende gedachten veroorzaken negatieve gevoelens, contra-productief gedrag en kunnen op den duur je relaties en gezondheid schaden. Gelukkig kunnen we daar zelf iets aan doen in 5 eenvoudige stappen. En je kunt daar nu direct mee beginnen.

Positieve gedachten wekken positieve emoties op, herstellen en handhaven de natuurlijke, gezonde balans van je lichaamsfuncties en zorgen ervoor dat we op een aangename, positieve manier omgaan met onszelf, anderen, situaties en gebeurtenissen.

Negatieve, alarmerende gedachten daarentegen wekken negatieve emoties op, ze verstoren de natuurlijke, gezonde balans van je lichaamsfuncties en zorgen voor wrijving tussen onszelf en anderen en voor weerstand tegen situaties en gebeurtenissen. Een aanhoudende en krachtige stroom van negatieve en alarmerende gedachten kan zodoende leiden tot allerlei lichamelijke, psychische en psychosomatische klachten en ziekten.

Hieronder vind je  vijf eenvoudige stappen, die je telkens weer kunt herhalen, om dit te voorkomen. 

Stap 1: Opmerkzaamheid

Probeer jezelf erop te betrappen wanneer je negatieve, angstige of sombere gedachten denkt of jezelf plaagt met gedachten waarin de woorden ‘moeten’ en ‘verschrikkelijk’ in voorkomen. Onderschep deze stroom van negatieve en alarmerende gedachten door hardop of in gedachten STOP! te zeggen.

Door de stroom van negatieve en alarmerende gedachten te onderbreken, wordt je je bewust van wat je doet en kun je er verandering in aanbrengen.

Stap 2: Acceptatie

Erken dat je deze gedachten denkt: ‘Ja, ik ben in de stroom van negatieve en alarmerende gedachten terecht gekomen’. Omarm je negatieve, angstige en sombere gedachten, vecht er niet tegen. Door te accepteren dat je in de stroom van negatieve en alarmerende gedachten terecht bent gekomen, wordt het voor jezelf duidelijk wat je precies doet en wat je wil veranderen.

Door JA te zeggen tegen je negatieve gedachten, laat je je weerstand ertegen los. En dit is erg belangrijk, want weerstand houdt datgene waar je weerstand tegen biedt in stand. Het houdt je aandacht gericht op wat je niet wil. Dit is de reden waarom jezelf forceren om positief te denken, zonder eerst je negatieve gedachten te accepteren, niet werkt.

Stap 3: Blijf bij de feiten

Vraag jezelf: ‘Wat is er nu werkelijk gebeurd? Wat is er nu werkelijk aan de hand? Wat zijn de feiten en wat maak ik daarvan?’ Probeer het verschil te zien tussen de feiten en je eigen interpretatie van de situatie.

Stap 4: Voorkeur uitspreken

Vraag jezelf: Hoe had ik graag gewild dat het was? Probeer het verschil te zien tussen wat je wenst/verlangt en wat er werkelijk/feitelijk gebeurt of gebeurde. Spreek je voorkeur hardop of in gedachten uit: ‘Ik geef de voorkeur aan……(wens/verlangen)……… Je kunt eventueel nagaan of je verlangen realistisch is. Is dit niet het geval ga dan eens bij jezelf na of het niet beter zou zijn om meer realistische eisen te stellen aan jezelf en anderen.

Stap 5: Toestemming geven en actie ondernemen

Het is nu belangrijk een stroom van positieve gedachten op gang te brengen en in stand te houden. Richt hierbij je aandacht op het positieve in de situatie. Hiermee voorkom je dat je weer terugvalt in de stroom van negatieve en alarmerende gedachten.

 Deel 2 Piekeren Omdat ik nieuwsgierig was naar wat volgens Wikipedia de definitie van  piekeren is en ik het zelf niet beter zou kunnen omschrijven, is volgt hier hun definitie: ‘Piekeren is een gemoedstoestand waarbij een persoon langdurig in een (niet beheersbaar) pessimistisch denkpatroon vastzit. Deze gedachten kunnen van allerlei aard zijn bijvoorbeeld, negatieve ervaringen uit het verleden, persoonlijke zorgen (financiën of gezondheid) of angst voor maatschappelijke ontwikkelingen. In het geval van piekeren is de gedachtestroom (tijdelijk) niet te temmen en wordt er ook niet naar een oplossing toe geredeneerd maar eerder in onmogelijkheden gedacht’.

Herkenbaar

Oh mensen toch wat was ik er goed in, piekeren. Nachten lang wakker liggen en maar malen. Met als gevolg dat ik geen vrolijke vrouw en moeder was. Als er iets vermoeiend en niet productief is, is het wel piekeren. En tja op den duur zat ik echt vast in een patroon. ’s nachts om een uur of drie wakker worden, even plassen, om vervolgens fijn te gaan liggen malen in bed. Heel vervelend. Maar ja, dacht ik toen, wat doe je er aan?

Stoppen met malen

Sinds ik aan de slag ben gegaan om echt happy met mezelf (ook mijn minder leuke kanten) te worden, kwam er ook allerlei informatie op mijn pad over stoppen met piekeren. 
Ermee stoppen, het is makkelijker gezegd dan gedaan. En dat lukt ook niet.  Toch kun je jezelf leren/trainen om het minder te doen. Hieronder volgen wat tips waar ik persoonlijk veel aan had en nog heb. Want natuurlijk pieker ik bij tijd en wijle ook nog wel eens, maar weet het door deze tips snel een halt toe te roepen!

Tips:

Achterhaal de oorzaak van het piekeren. Vaak zijn allerlei onbewuste gedachten de oorzaak van het piekeren. Probeer deze eens te achterhalen.

Pak de oorzaak van het gepieker aan, zoals ik hierboven al omschreef spoken er vaak (onbewuste) gedachten en angsten rond in je hoofd. Vaak kloppen deze gedachten en angsten niet. En verdwijnen ze als je ze kritisch en grondig onder de loep durft te nemen.

Relativeer. Als je piekert ben je niet meer in staat om goed te relativeren. Je bent niet je gedachten maar je hebt gedachten. Het zijn maar gedachten. Door er een mening of gevoel aan te koppelen geef je ze bestaansrecht.

Als je overdag aan het piekeren bent is het wijs om iets te gaan doen, zodat je je aandacht op wat anders kunt gaan richten. 
Pieker je ’s nachts. Dit is wat ik daar aan doe. Er liggen tegenwoordig een klein zaklampje, notitieboek en pen op mijn nachtkastje. Als er iets in mijn hoofdschiet wat ik wil onthouden bijv. de melk is op of morgen even m’n vriendin bellen, dan schrijf ik dat op.  En laat de gedachte dan vervolgens los, want het staat nu op papier. 


Pieker je in bed over dingen zoals: ‘wat als ik morgen mijn tekst niet meer weet voor de presentatie, heb ik mijn blog wel goed geschreven of de ergste van allemaal, zouden mijn volgers wel zitten te wachten op wat ik te melden heb’. 
Vanuit die gedachten kan je een hele boom opzetten, over hoe het nu verder moet met je werk, je huwelijk je angsten je familie je piekeren..je bedrijf. 

Als ik over mijn bedrijf ga piekeren dan zie ik mezelf regelrecht  weer een baan in loondienst zoeken omdat mijn klanten ineens weg zouden kunnen blijven en ik geen inkomen meer zou gaan hebben. 

Als het die kant op gaat met het piekeren , ga dan even uit bed. Drink wat warm water, ga in je hoofd na of erbewijzen zijn van deze gedachten, Is het waar dat je dit meemaak , ga opzoek naar positieve gedachten, de successen die je behaalde. Schrijf er desnoods even iets over op in een gedachten notieboek. Zeg dan eens  ferm maar liefdevol tegen jezelf KLAAR! En ga weer naar bed. Geef jouw mijn innerlijke saboteur die al deze dingen influistert een opdracht: ’wil je me helpen me te concentreren op mijn ademhaling zodat we weer kunnen gaan slapen’. Oefening baart kunst, echt het werkt!  

GA UIT JE GEDACHTEN Daarmee bedoel ik schrijf ze op, ga erover tekenen, zingen, dansen. Vind een manier die bij jou past. Je zult merken dat je hoofd op een gegeven moment leeg wordt.

Geef jezelf in de eerste plaats toestemming om te zijn zoals je bent en geef anderen toestemming om te zijn zoals zij zijn, ook al vinden we dat misschien niet altijd leuk. Ben mild voor jezelf en anderen. In het begin kan dit onwennig aanvoelen als je gewend bent erg streng te zijn voor jezelf en anderen. Probeer toch vol te houden. Hoe vaker je jezelf toestemming geeft te zijn zoals je bent, hoe natuurlijker dit gaat aanvoelen.

Onderneem in de tweede plaats actie! Het ondernemen van actie geeft je het gevoel controle te hebben over de situatie en actief aan een oplossing te werken. Actie ondernemen haalt je uit de stroom van negatieve (pieker)gedachten en richt je aandacht op mogelijkheden en kansen. Is er niets dat opgelost hoeft te worden of kun je het op dit moment niet oplossen, ga dan gewoon iets leuks doen, als het je maar letterlijk in beweging brengt.

 

 

Contact

Corien Offerhaus-Groen 06-12 39 04 09 corien@koryen-coaching.nl